torsdag 30 september 2010

September - en typisk vårmånad!

Hinner precis få in ett inlägg innan månadsskiftet!

September har alltid varit min favoritmånad. Redan från tidiga år var det förstås en livsviktig månad eftersom det är månaden då jag fyller år. Senare när födelsedagen inte längre var årets största händelse så var det bland annat den friska, kalla luften, höstfärgerna, svampskogen och säsongsfinalen som lockade. Mycket av det jag har saknat allra mest från Sverige är så starkt förknippat med september att det riskerade att bli några årliga tunga veckor på den här sidan klotet - eftersom nästan allt här är precis tvärsom. Jag har fortfarande varit delvis fast i tänket att det är höst och har därför förstås tagit ett tag att anpassa sig.

Men allt eftersom har det faktiskt kommit att bli en favoritmånad även i Australien. Det är vårkänslor, svensk kräftskiva, rugbyslutspel och omställning till sommartid. Det är återigen badbart i havet och perfekt väder för att vistas utomhus. I år har september dessutom varit ovanligt prima:
    

- I början av månaden lyckades vår kompis Bert vinna en minisemester i Hunter Valley och vi fick tillfälle att skämma bort oss lite utöver det vanliga. Hunter är ett av Australiens vindistrikt och ligger på lagom bilavstånd från    Sydney om man blir sugen på en helg med vin, ost, choklad och övriga delikatesser. Och det blir man ju ibland! Vi bodde på en av vingårdarna och det var en avkopplande helg i goda vänners lag.
    

- Helgen därefter var det då äntligen dax för rugbylandskamp mellan Australien och Nya Zealand - en idrottsklassiker som jag har drömt länge om att någongång få se live på plats och i år gick det alltså äntligen i lås. Det var jag, 5 kompisar och drygt 70.000 andra galna fans som intog den mäktiga Olympiastadion från Sydney-OS 2000. En afton jag sent ska glömma!

Utöver ovanstående höjdpunkter har det puttrat på lite lagom på hemmaplan: Jenny gör sista veckorna på sin utbildning och ser nu ljuset i tunneln, jag förbereder altanbygge och fortsätter med det aldrig sinande äventyret att få i ordning på trädgårn. I vinter har vi planterat två citronträd, eller rättare sagt ett mandarinträd och ett citron/lime-träd, och jag roas över hur mycket mer exotiskt det är för mig jämfört med min omgivning. Här är det vardagsmat och lika typiskt som en anständig barbeque och en torkvinda.
Dessutom har jag kunnat väcka värmlänningen i mig till liv igen med ett par röjningsryck med motorsågen i högsta hugg, till grannarnas skräckblandade förtjusning. Det är vanligtvis ganska glest mellan skogshuggarna i Sydneys villaområden och den enda erfarenheten av en motorsåg på högvarv kommer  för de allra flesta från 80-talets b-skräckisar...

Ok, det var väl en hyfsad sammanfattning av vår framfart sedan vi kom hem från Thailandsemestern. I morgon är det långhelg (Labour Day) och förutom rugbyfinal och en strandpromenad har vi inte planerat så mycket. Förbereda Afrikaresan i november förstås. Möjligtvis en sväng till IKEA på söndag och antagligen nån bbq med tillhörande kubb-spel förstås.

Trevlig höst på er därhemma!

Inga kommentarer: