torsdag 24 juni 2010

Här går det undan!

Uppe innan tuppen imorse för att följa Socceroos tappra sorti. 04.00 är ju lite tidigare än vanligt så jag såg till att komma i säng hyfsat tidigt kvällen innan. Såg faktiskt ut som det skulle gå vägen ett tag men målskillnaden man drogs med från öppningsmatchen mot tyskarna blev övermäktig.

Efter matchen slog jag över till morgonnyheterna och fick veta att vi snart skulle ha en ny statsminister i det här landet. Politiken är ibland väldigt annorlunda än den man är van hemifrån. Mona Sahlin mfl kan ju gå och dras med dåliga opinionssiffror i flera år men här har man inte samma tålamod. Efter någon månad med motvind för Kevin Rudd tröttnade Labourpartiet och imorse röstade man fram Julia Gillard som Australiens första kvinnliga premiärminister.

Jag ska inte påstå att jag har särskilt bra koll på Australiens inrikespolitik men jag är ändå förvånad att man hade så bråttom att sparka Rudd med mindre än ett år kvar till nästa val. Speciellt efter att Australien klarade sig såpass torrskodda genom den senaste internationella lågkonjunkturen. Har ingen aning vad det här partiledarbytet kan förväntas få för konsekvenser, varken på lång eller kort sikt.

1 kommentar:

Fadderallan sa...

Trots resultatet var den en bra match. Det är nog nyttigt med ett lägre politiskt tålamod?